Jumaat, 17 September 2010

umm al-Qura'

lepas solat maghrib tadi, tetiba teringat hajat untuk mencari institusi yang menawarkan pembelajaran bahasa arab secara free di timur tengah melalui internet. alhamdulillah pencarian demi pencarian akhirnya bertemulah beberapa website yang menawarkan khusus belajar bahasa arab free di negara mesing-masing. seronok bila salah satu daripadanya umm al-Qura' yang terletak di makkah al-Mukarramah.

hajat untuk pergi menunaikan umrah atau berpeluang mengerjakan haji akan menjadi lebih senang, insyaAllah jika penulis salah seorang yang terpilih mengikuti khusus ini. malah berpeluang hidup di bumi suci ini dalam jangka masa yang panjang.

kursus ini ditawarkan semestinya bukan untuk orang arab. khusus ini memakan masa selama 2 tahun.selama 2 tahun orang-orang yang terpilih akan hidup di bumi suci ini, betapa bertuahnya mereka.sila baca di bawah:

This is a two-year program, divided into four levels. Among the major subjects taught are as follows:

1- The Holy Qur’an memorization, Tafseer (explanation), Tajweed.
2- Hadith-memorization and introduction to Hadith Sciences.
3- Conversation, development of linguistic skills, phonetics, syntax, morphology, rhetoric.
4- Islamic Jurisprudence (Fiqh).
5- Aqueedah (Islamic Belief).

ini pula kelebihan-kelebihan yang diberikan:

Major components of the Scholarship

× Free tuition.
× Free accommodation for single students, both male and female. Married students who are desirous of living together are permitted to do so at their personal expense.
× Students receive stipend of 850.00 SR. monthly.
× One free round-trip air ticket every summer holiday. The objective of this facility is for students to keep physical contact with their families, relatives and the wider community in their countries.
× Textbooks and other study materials are provided free of cost.
× Free medical care at the University clinic or government’s Hospitals.

seronak klau menjadi salah seorang yang terpilih dari beribu-ribu orang yang memintanya.apabila membaca syarat-syarat yang tertera rupanya diri ini tidak mampu untuk ke sana. Allah Maha Luas Rezekinya, rezekiku bukan disana. mungkin penulis bukan terdiri dari salah seorang yang terpilih dari hambanya untuk hidup di atas tanah suci itu. tp jauh dari sudut hati ini, berharap dapat ke sana walaupun sekejap, lebih bertuah lagi dapat hidup dan mencari ilmu di sana.

apa-apa pun penulis mengharap yang terbaik dari sisi Allah Taala. mungkin rezeki penulis di tempat lain, Allahlah Yang Maha Mengetahui.maka untuk sesiapa yang ingin memohon untuk belajar bahasa arab di umm al-Qara' bolehlah lawati website ini: http://uqu.edu.sa/pharmacy-en/en/244

0 ulasan:

Catat Ulasan