Sabtu, 27 November 2010

berita tv3

sakit hati malam ni dengar berita tv3. inilah salah satu sebab aku tak suka dengar berita Malaysia. antara ciri-ciri berita di Malaysia adalah tersangat bias terhadap sesuatu parti politik kursusnya pasti yang ada gambar dacing.

aku tidaklah membutakan mataku terhadap apa yang dibuat, dilakukan dan diusahakan oleh parti tersebut. ibarat kata yang positif kita ambil dan yang sebaliknya kita buang jauh-jauh. begitu juga untuk parti-parti yang lain tetapi haruslah berjuang sebagai sebuah parti politik yang betul-betul berdemokrasi dan bersih dari segenap aspek.

kalau semua 'benda' 'dia' conquer, memang tidak dinafikanlah Malaysia ni forever n ever dia yang punya. ini tak termasuk lagi beberapa golong yang betul-betul diperbodohkan oleh 'dia' dan sanggup pula sang singa raja di hutan ni melahirkan rakyat yang sanggup dihina asalkan duit masuk poket dari sebesar-besar pekara hinggalah sekecil-kecil perkara.

kenapa dan kenapa, persoalan yang tak pernah habis dan ibarat tiada penghujung. kenapa rakyat Malaysia masih diperbodohkan? salahkah sistem pendidikan kita hari ini? sistem pengajian yang mana bagiku adalah menggambil jangka masa yang agak lama untuk melahirkan seorang graduanisasi dibandingkan dengan negara luar. tetapi kenapa hasilnya rakyat Malaysia masih tidak mampu untuk berfikir dengan lebih jauh. adakah sistem pendidikan di negara kita hanya mengeluarkan berekor-ekor keldai dari institut pengajian tinggi di Malaysia? disajikan dengan pelbagai jenis pendidikan tetapi masih tidak boleh berfikir sebaliknya hanya menjadi pak turut.

bagiku Malaysia adalah antara negara yang agak maju walaupun ianya tergolong dalam negara-negara membangun. jika dibandingkan dengan negara-negara jiran selain Singapore,kita adalah sebuah negara maju yang mana segala benda adalah berteknologi dari sekecil-kecil barang hinggalah sebesar-besar barang dagangan. jadi di sini boleh disimpulkan bahawa perkara-perkara yang berbentuk pengatahuan dan mengasah fikiran adalah mudah diperolehi dan ditemui. dan untuk akhirnya kenapa mereka tidak boleh berfikir?

mungkin aku terlupa bahawa aras-aras pendidikan juga memainkan peranannya. biar apa pun berlaku, hanya satu yang perlu diingatkan bahawa sejarah itu penting, maka pelajarilah agar ianya tidak berulang.

dalam jangka masa terdekat, jika kita disajikan berita sebegini setiap hari, aku percaya orang yang tak nampak pun boleh 'nampak' bahawa pilihan raya semakin dekat menghampiri. secara kesimpulan kasarnya Malaysia bakal 'diorang' raih semula jika maslah PKR masih berterusan dan rakyat-rakyat Malaysia senang dibeli dan dihina. jika ummo dapat tawan kedah semula, apakah 'mereka' rakyat kedah yang 'bising' malam ni dalam tv3 akan bising lagi jika perkara yang sama atau lebih dari itu dilakukan kerajaan negeri pada waktu berkenaan. sama-samalah kita tunggu dan lihat.

0 ulasan:

Catat Ulasan