Ahad, 3 Oktober 2010

rehlah ilmu...

hari ini bersiar-siar dengan ust hamzah dan kawan-kawan yang lain di mid velly,belajar bahasa arab...nama buah-buahan, sayur-sayuran, dan benda-benda lain.bertambah sedikit ilmu di hujung minggu ni. hampir 2 jam setengah kami bersiar-siar sambil belajar.hajat ust ingin sampai ke petang bersiar di mid velly bersama kami tapi tak kesampaian, kawan ust baru datang dari jordan dan berhajat nak makan tengah hari bersama. maka kami tak dapat bersiar-siar lama. sampai pukul 1, ust hamzah bawa kami semua pergi minum. katanya dia ingin belanja kami makan tengah hari tapi tak dapat hari ini mungkin lain kali. maka kami minum-minum sahaja di dunkin donnut.sampai pukul satu, ust pun minta untuk beredar.sampai di sini sahaja perjalanan kami pada hari ini.

setelah ustaz beredar. kami berbual-bual sebentar. ada satu perkara yang benar-benar menarik perhatianku. salah seorang dari kawanku ditawarkan ke syiria untuk rehlah sambil belajar. alhamdulillah, seronoknya...katanya, akademi pengajian islam callnya mempelawa dia pergi ke sana. bersyukur sangat-sangat katanya. sememangnya dia sangat berhajat ke sana, sambungnya lagi tak sangka dia di pelawa,aku tumpang bersyukur...alhamdulillah,rezeki Allah sangat luas, Maha Pemurah Allah,hanya tunggu hambanya sahaja untuk bersyukur.firman Allah dalam kitabnya:

أولم يعلموا أن الله يبسط الرزق لمن يشاء ويقدر إن في ذلك لآيات لقوم يؤمنون

dalil ini besar untuk di sematkan dalam fikiran setiap muslim agar kita tidak kufur dan lupa bahawa Allah Maha Berkehendak.

ianya juga nasihat dan tarbiyah untuk diri ini dan kita semua, rezeki kita belum sampai lagi untuk kita ke sana. tapi besar hajat di hati ku agar dapat juga untuk ke sana. walaupun bukan kali ini, mungkin untuk kali yang lain dengan izin Allah. insyaAllah..

semoga Allah mudahkan perjalanannya ke sana bersama orang-orang yang bertuah yang lain.aaamiin..

aku juga menunggu rezekiku dan kawan-kawan yang lain...

0 ulasan:

Catat Ulasan