Sabtu, 9 Oktober 2010

ESQ

serabut pagi ini, niat dihati kerja pagi ini dapat habiskan sedikit assaimen yang berbaki. idea datang bercurah-curah tapi kerna ceteknya pengetahuan yang ada maka 'perjalanan' membuat assaimen ini terbantut. alatannya yang kurang, picturenya yang tidak berapa ok dan notebook pula kehabisan bateri. alahai banyak pula masalahnya.

merewang-rewang seketika fikiranku, apa yang perlu aku buat. maka aku ketemu majalah i keluaran bulan ogos baru-baru ini. isu utamanya adalah pengharaman ESQ oleh mufti wilayah persekutuan. maka aku membelek-belek naskah yang mempunyai 98 halaman ini.
isu ESQ?

ye, ianya perlu diperjelaskan. malaysia yang rata-rata rakyatnya beragama islam suatu ketika digemparkan dengan isu pengharaman ESQ yang mana kita tahu bahawa ESQ adalah satu program motivasi spiritual islamik. ramai dikalangan rakyat negara ini yang telah menyertainya. baik dari kalangan dato,datin atau pak cik mak cik malah tidak terkecuali juga ahli ilmuan islam seperti mufti dan tokoh-tokoh agama hinggakan alumninya sudah mencecah ratusan ribu.

isu yang dicetuskan oleh seorang mufti iatu Dato Wan Zahidi Wan Teh telah menyebabkan ahli organisasi peringkat tertinggi ESQ tergaru-garu kepala. maka perbagai inisiatif dilakukan untuk memurnikan kembali isu yang telah tercetus ini.

hujah yang dibawa oleh Dato Wan Zahidi Wan Teh adalah berkenaan 10 ciri yang terkandung di dalam program ESQ yang boleh menjejaskan akidah.antaranya adalah :

1. ESQ mendakwa semua nabi mencapai kebenaran melalui pengalaman dan pencarian
2. menyamakan bacaan al-Fatihah sebanyak 17 kali sehari oleh orang islam dengan malan Bushido oleh orang Jepun yang berteraskan ajaran Buddha
3. mencampurkan amalan kerohanian yang bukan islam dan islam.
4. menekankan konsep suara hati sebagai rujukan utama dan menentukan baik dan buruknya sesuatu perbuatan.
5. mentaksir kalimah syahadah dengan 'triple one'
6. mengingkari mukjizat dan menganggapnya tidak dapat diterima akal dan tidak sesuatu dengan zaman sekarang yang serba logik.

maka doto wan zahidi kemukakan hujah-hujah berkenaan semua aspek-aspek yang membawa kepada keraguan dalam ESQ. sebagai tokoh agama dan sebagai orang yang mendalami bidang akidah mungkin, sudah tentu beliau mengetahui latar belakang permasalahan dan hujah-hujah yang akan beliau kemukakan.

disebelah pihak pula, berkejar ke sana kemari untuk menenangkan kembali air yang terkocak. maka persidangan muzakarah khas jawatan fatwa majlis kebangsaan diadakan untuk meluruskan kembali benang yang tersimpul. keputusan yang disepakati oleh para mufti negara ini memutuskan bahawa kursus latihan kepimpinan ESQ boleh dilaksanakan di negara ini dengan pengawasan sepenuhnya oleh panel syariah yang dilantik oleh ESQ.

legalah hati-hati yang berkecamuk sebelum ini. berpusatkan keputusan muzakarah ini, ramailah yaang terlibat secara langsung atau tidak langsung memberi respon untuk menjernihkan kembali suasana.kini, ianya tenang setenang air dilaut bagi seseorang pemerhati jauh seperti aku.

bagi diri yang kerdil dengan ilmu ini, aku melihat bahawa di sini berlaku dua pertembungan unsur. unsur orang syariah dan unsur orang akidah. bagi golongan ahli dalam bidang akidah, aku yakin mereka melihat dengan pandangan yang begitu berat sekali hinggakan perlunya kepada penghapusan jika tidak akidah umat ketika ini dikhuatiri terpesong. maka mereka mengambil kaedah seperti membunuh terus harimau jika kedapatan di sebuah kampung kerana takutkan kepada ancaman nyawa.

manakala bagi golongan ahli dalam bidang syriah pula mereka melihat kepada penjernihan iaitu kekalkan dengan membuat pembetulan. ibaratnya harimau di kampung tersebut perlu ditangkap dengan mempraktikkan cara-cara yang selamat dan di letakkan di dalam zoo.kita dapat lihat disini ada dua cara yang berbeza tetapi matlamatnya sama iaitu untuk menyelamatkan nyawa.

satu lagi, yang kelihatan dalam isu ini adalah untuk menjaga nama. adakah anda terfikir bagaimana keadaan jika ESQ diharamkan di malaysia? sesukar mana untuk kita gambarkan maka itulah hakikatnya. justeru itu, mahu tidak mahu ESQ perlu memperbaiki beberapa perkara yang diutarakan oleh dato wan zahidi wan teh jila ingin terus dikekalkan.

0 ulasan:

Catat Ulasan