Sabtu, 2 Oktober 2010

bahasa arab bahasa kedua dunia

aku telah gagal menyampaikan masej,...dalam 1 perbualan yang tidak dirancang, tetiba aku mencetuskan bahawa bahasa arab adalah bahasa kedua dunia, ianya antara bahasa global yang terpenting. salah satu bahasa yang digunakan untuk mencari ilmu dalam dekat ini. tetiba aku disagah, apa buktinya bahasa arab adalah antara bahasa terpenting dunia?maka aku kemukakan beberasa alasan yang mana aku gagal menyampaikannya secara baik dan berkesan.

aku katakan,pertama :pertandingan debat pernah mengambil topik perbincangan berkenaan hal ini. di mana kita sedia maklum bahawa pertandingan debat selalunya akan mengutarakan tajuk-tajuk yang bersifat semasa dan isu perbincangan umum. ianya akan menjadi salah satu medium penyampaian kepada masyarakat khususnya penonton. maka penonton akan menilai dan mengulas sendiri fakta dan auta yang dikemukan oleh para pendebat berkenaan isu tersebut. hal ini menunjukkan ianya bukan tajuk sampingan.maka katanya "debat?!"

kedua aku katakan, banyak buku-buku yang dikarang dan ditulis oleh orang-orang barat atau eropah banyak diterjemahkan ke dalam bahasa arab lebih-lebih lagi buku yang mendapat title "best seller" berbanding malasysia dan bahasa-bahasa lain. jelas di sini bahasa arab mendapat tempat dalam bidnag ilmu. maka katanya banyak sahaja buku-buku bagitu yang diterjemahkan dalam bahasa malaysia dan bahasa-bahasa lain.

lalu aku katakan lagi, ketiganya isu global, agenda inggeris-arab.di mana kita sedia maklum bahasa agenda ini bukan sekadar agenda kosong. tidak habis-habis inggeris ingin menjatuhkan kuasa-kuasa besar arab ini. maka kita nampak yang bercakaran sekarang adalah inggeris-arab, yang terlibat secara umum dengan minyak juga inggeris-arab: inggeris import minyak, arab eksport minyak.kedua-duanya mempunyai hubungan penting dunia dalam segala aspek jual beli atau beli jual. selainnya berkenaan isu agama dan pegangan yang seringkali menjadi isu panas kerana kaum arab kebanyakkannya adalah beragama islam .

kita tidak kedengaran berkenaan inggeris-cina, atau inggeris- india, inggeris-korea dan sebagainya. hal ini menunjukkan bahawa bahasa arab itu mendapat tempat di peringkat global. kaedah ianya mendapat tempat dan bagaimana, itu bukanlah topiknya tetapi isunya adalah bahasa arab adalah bahasa terpenting dunia selepas bahasa inggeris.

dia tetap tidak berpuas hati, lalu di sangkalnya dengan beberapa perkara yang aku telah terlupa apa yang dicakapkan. lalu aku cuba mencari info berkenaan bahasa penting dunia khususnya bahasa arab.

(lihat di sini):-Arabic is the second largest native language. Used by more than a billion Muslims around the world, it is also one of the six official languages of the United Nations.


di sini juga anda boleh merujuknya.

line internet tidak berapa elok maka aku terpaksa menghentikan pencarianku setakat ini dahulu.

0 ulasan:

Catat Ulasan